- Eshet Style - http://eshetstyle.com -

עוגיות שקדים – אין קל מזה!

העוגיות האלה הן בלי קמח, בלי מיקסר ובעצם ת'כלס כמעט בלי לעשות כלום. פחות מחמש דקות הכנה ולתנור – בחיי! זה מתכון אדיר – הכי קל בעולם פשוט לא להאמין שזה מה שיוצא ממנו!

אולי את מכירה את העוגיות האלה (במתכון כזה או אחר…) לי רק לאחרונה יצא להכין אותן בעצמי וממש התלהבתי לגלות שזה כל כך פשוט. את המתכון הזה שפה לקחתי מקלסר המתכונים של אמא שלי (בשינוי קטן) והכי מגניב – זה שאלתרתי גם גרסה של שקדים-שוקולד!!

ואם את אוהבת, אפשר להוסיף גם נגיעות של תפוז וג'ינג'ר – שעיני זה שילוב מנצח!

מה שכן, כדאי שתדעי, שהמרקם של העוגיות האלה הוא לא בדיוק של עוגיה רגילה, אלא טיפונת מסטיקי כזה… הן מושלמות ליד הקפה, ואפשר גם לשלב אותן כקישוט לקינוח חגיגי (כמו תמיד, הכל עניין של הגשה )


ועכשיו תהיי מוכנה, טיפה נוסטלגיה

על אמא שלי היקרה לי כל כך אני מספרת לך המון (כל פעם קצת, ולפעמים "קצת יותר" כמו כאן וכאן…)

מקלסר המתכונים שלה שלפתי לפני כמה שנים כמעט את כל הדפים (חוץ מכמה מתכונים בסיסיים שהשארתי לאבא שלי כדי שיוכל להכין לעצמו…) הכנסתי אותם לשקית, סגרתי והנחתי בארון. "יום אחד אני אגיע אליהם" הבטחתי לעצמי…

לא יודעת אם בכוונה לקח לי כל כך הרבה זמן או שבאמת לא יצא לי… אבל רק לפני חודש בערך, באיזו שבת בצהריים, דווקא כשכולם בבית, החלטתי שזה הזמן להוציא את השקית ולהתחיל לקרוא!

עברתי עליהם אחד אחד. ממש התרגשתי. ישבתי דומעת ומחוייכת גם יחד … ואיכשהו, למרות כל ההמולה מסביב הרגשתי מן שלווה שכזו, הייתי לגמרי שקועה בתוך עצמי…

עד שפתאום קלטתי שיואבי שלי עומד ממש לידי – "אמא מה את עושה ולמה את מתרגשת?" הוא שאל,

סיפרתי לו שאני עוברת על המתכונים של אמא שלי… והוא אמר: "יו הלוואי והייתי קוסם אלוף והייתי יכול להחזיר לך אותה!" "הלוואי" אמרתי בגרון חנוק, וחיבקתי אותו חזק 

כל כרטיסיה, עם מתכון בכתב היד של אמא שלי העלתה בי כל כך הרבה זיכרונות. תמיד היתה שם איזו הערה של "יוצא מעולה" או "תמיד מצליח" ולפעמים משפט שלם כמו "מתאים לאירוח של חברים אחרה"צ" או "להגיש בצלחת לבנה ולהניח מעל עלה ירוק" – פתאום הבנתי, כמה שבלי לשים לב, נעשיתי כל כך דומה לה!

"עוגיות פשוטות ומרשימות" היא כתבה עליהן –


רכיבים (15-20 עוגיות)

חלבונים – 2

שקדים פרוסים – 200 גרם (2 חבילות. אפשר קצת פחות…)

סוכר – 4 כפות

שקדים טחונים – 2 כפות (זה לא היה במתכון המקורי. אז, אפשר בלי…)

לגרסה החומה, צריך גם 

קקאו – כפית שטוחה

גרידת תפוז – מעט (כרבע כפית, רק אם את אוהבים)

ג'ינג'ר טרי מגורד – מעט (כרבע כפית, רק אם אוהבים)


הוראות הכנה, שלב שלב



בקצר וקולע – ערבבי את כל הרכיבים בקערה עם מזלג | על תבנית התנור מרופדת בנייר אפיה, הניחי במרווחים של סנטימטר, כל פעם כפית מהתערובת | הכניסי לתנור שחומם מראש על 150 טורבו לכ-20 דקות (או עד להזהבה) | השאירי לצינון מוחלט ותגישי בסטייל – ככה פשוט!




ובקצת יותר ארוך (כמו ב- או במילים אחרות, עם כל הניואנסים הקטנים…)

1. תוציאי את התבנית והרשת מהתנור | תחממי תנור על 150 מעלות בטורבו (זה הציור של המאוורר יחד עם קו למעלה ולמטה) | תרפדי את תבנית התנור בנייר אפיה

2. תערבבי את כל הרכיבים בקערה עם מזלג (אמא שלי כתבה, לא לערבב מהר כדי לא ליצור קצף ולאמא שלי כדאי להקשיב…) אבל כן תערבבי דקה שתיים בתנועות סיבוב. לא לשכוח שמשתמשים רק בלבן של הביצים (שהצהוב בתמונה לא יבלבל אותך!)

אני מכניסה קודם את הסוכר והחלבונים, מערבבת טיפה ואז מוסיפה את השקדים ומערבבת שוב


איך להפריד את החלבון מהחלמון? אם גם לך זה תמיד היה נראה מסובך עד כדי שוויתרת על מתכונים שבהם צריך להפריד, בדיוק בשביל זה אני כאן! הסבר הכי פשוט – בסוף…


3. תשמני טיפונת בספריי שמן את נייר האפיה (לאחרונה אגב, גיליתי בסופר ספריי שמן קוקוס לאפיה – מוצלח ביותר!)

(עקרונית, השימון של הנייר הוא לא במתכון. וזה יצא לי המון פעמים מעולה גם בלי לשמן. אבל פעם אחת העוגיות ממש נדבקו לי לנייר ולא הצלחתי להוציא אותן שלמות. הן ממש התפרקו! רק אח"כ נזכרתי שגם שכחתי להעביר את התנור לטורבו באותה הפעם, ככה שרוב הסיכויים שזו היתה הסיבה. בכל מקרה, מאז אני בטראומה ומשמנת תמיד טיפונת בספריי שיהיה…)

4. צרי עוגיות על התבנית – קחי כל פעם כמות של כפית (תדאגי שיהיו בה גם שקדים וגם נוזל) ותניחי על נייר האפיה. תשמרי מרווחים של כסנטימטר בין אחד לשני כי הן ממשיכות לנזול ולהתפרש. עקרונית כדאי לעבוד מהר יחסית כדי שלא יתחברו

אם את רוצה להכין חלק חומות וחלק לבנות – תניחי קודם על התבנית את הלבנות, תשאירי מחצית מהתערובת בקערה אליה תוסיפי קקאו (וגם את יתר הרכיבים אם אוהבת) תערבבי ותניחי על נייר האפיה גם את החומות

השילוב של הקקאו עם התפוז והג'ינג'ר הטרי בעיני הוא מושלם! (אבל אם בעיניך פחות אז גם רק קקאו זה סבבה…)

אגב, בגלל שהקקאו מריר, העוגיות החומות יוצאות פחות מתוקות מהלבנות… מבחינתי זה מעולה. אם מרגיש לך לא מתוק מספיק, את יכולה להוסיף עוד טיפונת סוכר (איך תדעי? פשוט תטבלי את קצה האצבע בתערובת, תטעמי ותחליטי…)

5. הכניסי לתנור (תוודאי שהוא במצב טורבו ואם לא, הכל בסדר, תעבירי עכשיו) תכניסי בשלב האמצעי לבערך 20 דקות (על 150 מעלות) או עד שהעוגיות הלבנות מזהיבות מעט (לא יותר) | תשאירי את התבנית לצינון מוחלט. אל תתפתי לנסות להרים מהתבנית כשהן חמות כי הן עשויות להתפרק (מניסיון )

מה שכן, אם הן במקרה התחברו לך בתנור, לא קרה כלום! בדיוק ברגעים הראשונים אחרי שהוצאת מהתנור, כשהן עדיין רכות, זה הזמן לעבור עם סכין או מזלג, כשהן על התבנית, לעשות חיתוך עדין ולהפריד ביניהן (שוב מניסיון…)

זהו בעצם.

אפשר להגיש עם מעט אבקת סוכר מעל ואפשר שלא, העיקר שתגישי בסטייל – ככה פשוט!


אז הגעתי לשלב של "כמה דברים לי אליך"

איך מפרידים את החלבון מהחלמון? זה באמת לא מסובך. במיוחד לא הפעם, כשזה גם לא קריטי אם יטפטף לך טיפונת צהוב פנימה… כל מה שאת צריכה לעשות זה לשבור רגיל את הביצה (מכה אחת על השיש) ולפתוח אותה מעל הקערה כשהצהוב נמצא בחצי אחד של הקליפה (בשאיפה שיישאר שלם). ואז, תעבירי אותו לאט לכף היד שלך שאת ממקמת מעל הקערה ותני לחלבון (הלבן) לנזול מבין האצבעות לתוך הקערה, ככה שרק החלמון יישאר אצלך בכף היד (ומשם תעבירי אותו למקום אחר) זהו! נשארה לך קערה רק עם הלבן! ממש לא הלך לך ונשבר לך הצהוב באמצע? שמרי בצד לחביתה ותנסי שוב 

אחסון – את העוגיות האלה אפשר לשמור כמה ימים טובים בקופסא סגורה. בגלל שהן קצת דביקות, אני מפרידה בין שכבה לשכבה בחתיכת נייר אפיה.

עוד משהו שאני ממש אוהבת לעשות – ניחשת נכון – להקפיא אותן! ואז אפשר גם להרבה זמן והן פשוט מעולות וסופר קראנצ'יות ישר מן המקפיא! (גם כאן עדיף להפריד בחתיכת נייר אפיה בין שכבה לשכבה אבל גם אם לא, זה בסדר…)

אז למתי הן מתאימות? מעבר לשימוש כעוגיות "רגילות" עם הקפה… בגלל שהן במרקם קצת שונה ויש להן שוליים דקים כאלה וחגיגיים – את אלה שאני מקפיאה, אני אוהבת לתקוע במנה של גלידה כתוספת מקשטת – זה יוצא שילוב מנצח שעושה את העוגיה הזו קינוח של ממש!

שינויים. כמו תמיד אני הכי אוהבת לאלתר ולשנות! את השקדים הטחונים כאמור, אין במתכון המקורי של אמא שלי… אז אפשר בלי, וסתם שתדעי – ככל שיש יותר שקדים פרוסים ושקדים טחונים, העוגיות יוצאות עם "יותר בשר" ופחות במרקם מסטיקי כזה של ממתק וליהפך… | בכללי – החלבון והסוכר הם הבסיס ואפשר לשלב בפנים מה שמתחשק… ככה אלתרתי גם אני את הגרסה עם הקקאו | אפשר להחליט למשל על עוגיות פיסטוק במקום שקדים או אולי פקאנים? אפשר להוסיף קינמון ולגרסה החומה אני מוסיפה לפעמים גם קצת נס קפה באבקה (זה יוצא מושלם!)

אני בעצמי בדרך לעוד ניסיונות חדשים כי הפעם באמת שנראה לי שהשמיים הם הגבול… (מבטיחה לעדכן!) ובכל מקרה תזכרי שאני כרגיל פה רק כדי לתת לך רעיון… ואת – תהיי יצירתית! (וספרי לי מה ניסית )

זהו להיום.

אז Stick Around,

עד הפעם הבאה…

טליה



ואם כבר שקדים, איך אפשר בלי המתכון האהוב עליי למאפינס שאני פשוט מכורה אליהם?!