מנות עיקריות
EshetStyle
עוף עם תפוחי אדמה ובטטה לכל המשפחה | סדרת ארוחות צהריים
|
22.07.2020

את התבנית הזו אני מכינה לפחות אחת לשבועיים והיא לעולם לא מאכזבת. אחלה צהריים לכל המשפחה!

ויש פה גם טיפ אחד מעולה שלגמרי כדאי שתכירו (אפילו אם יש לכם את תבנית העוף הקבועה והמעולה שלכם…)

עוף עם תפוחי אדמה בתנור_צהריים מהיר לכל המשפחה_צילום ומתכון טליה הדר אשת סטייל

ולא פחות חשוב, מנה שאפשר לשמור לילדים לצהריים שיחממו במיקרו יום וגם יומיים אחרי (בהנחה שנשאר משהו… )

חמש דקות של עבודה, מינימום השקעה – הכל יחד לתבנית – והתוצאה טעימה ועסיסית!


אז נתחיל כרגיל בסיפורון שמאחורי המתכון – האמת שהמתכון הזה הוא סופר ותיק אצלי במטבח (ברמה של שנים!) וכמו רבים וטובים הוא כמובן נולד מאלתור של ממש, אי שם מזמן…  ולמרות שהבטחתי לכם שוב ושוב, אני לא יודעת איך קרה שעד היום המתכון הזה לא עלה לבלוג… מה שאני כן יודעת, זה מה גרם לי להעלות אותו דווקא עכשיו –

זוכרים את המשימה שקיבלתי מכרמלה? (תזכורת – לבחור שני מוצרים ולהכין איתם מתכונים. לא קל בעבודה שלי ) אז המתכון הראשון היה כאן,

וזה המתכון השני. אותו בחרתי להכין עם אחד המוצרים האהובים עליי כבר שנים – טחינה גולמית – אל ארז

טחינה אל ארז_משלוח קבוע מכרמלה_טליה הדא אשת סטייל

בכל הזמנה שלי מכרמלה, לצד שלל הירקות והפירות הנפלאים שאני מזמינה – שאגב, מגיעים ללא שקיות ניילון! (שימו לב למעלה לחלוקה ההורסת של הארגז…) אני תמיד מוסיפה טחינה אל ארז אחת משומשום רגיל (הפקק האדום) ואחת משומשום מלא (הפקק החום).

כי טחינה גולמית איכותית, זה מהמוצרים שתמיד יש לי בבית! (ואם תהיתם מתי אני משתמשת בזו ומתי בזו? קראו בסוף…)


אז מה הטיפ ? טחינה – זה הכל! אני משלבת טחינה גולמית איכותית בתיבול של העוף ותפוחי האדמה – זה מרכך את העוף, מסמיך את הרוטב ומוסיף טעמים פשוט נפלאים!


מרכיבים (לתבנית משפחתית, 5-6 סועדים)

הערה חשובה – אל תתנו לאורך רשימת המרכיבים להטעות אתכם – אלו פשוט תבלינים שיש לכולנו בבית, וכדי שזה יהיה נוח לעבודה וברור, חילקתי את התיבול לפי אופן ההכנה, למרות שיש פה חזרה על אותם תבלינים…

כרעיים של עוף – 3-4 (מפורקים לפולקע ויריכיים)

תפוחי אדמה – 5-6, לקוביות גדולות עם הקליפה (אני משתמשת בזן הצהבהב יותר, אצל כרמלה מכונה "באטר")

בטטה – 2, לקוביות עם הקליפה

בצל – 2, לרבעים/שמיניות

שיני שום – 3

לתיבול מקדים

שמן זית – כף-שתיים

פפריקה מתוקה – חצי כפית

פלפל שחור טחון – רבע כפית

חוואיג' למרק – רבע כפית

להכנת הרוטב להכל

שמן זית – 2-3 כפות

טחינה גולמית – 2 כפות (שומשום מלא או רגיל. אני משתמשת בטחינה של אל ארז משומשום מלא שאני קונה כאן)

פפריקה מתוקה – 2 כפות גדושות

כורכום – כפית

חוואיג' למרק – כפית

מלח – כפית

פלפל שחור טחון – חצי כפית

___

מים – כ-2 כוסות

___

לפיזור מלמעלה (לפני שנכנס לתנור)

מלח גס – מעט

טימין טרי – 3-4 ענפים (אם אין אפשר להשתמש בכפית של טימין יבש)


צהריים לכל המשפחה_עוף עם תפוחי אדמה שתמיד מתחסלים_ מתכון מהיר וקל_טליה הדר אשת סטייל

ולחדי האבחנה ביניכם, בתמונת הרכיבים למעלה, מופיעה הטחינה משומשום רגיל (ולא המלא), והסיבה: סתם כי הפקק האדום יותר פוטוגני


הוראות הכנה, שלב שלב



בקצר וקולע – מחממים תנור על 200 מעלות | את תפוחי האדמה והבטטה שוטפים היטב ומייבשים היטב במגבת | חותכים לקוביות גדולות (עם הקליפה) | את הבצל חותכים לרבעים או שמיניות, את שיני השום מקלפים שלמות | בתבנית אלומיניום גדולה מערבבים את תפוחי אדמה, הבטטה, הבצל והשום עם "התיבול המקדים" | בקערה מערבבים את כל רכיבי הרוטב עם רבע כוס מים בלבד | עם ידיים נקיות מורחים מהרוטב על כל אחד מחלקי העוף מכל צדדים ומניחים בתבנית | לרוטב שנשאר מוסיפים את יתרת המים, מערבבים ושופכים בכמה פינות של התבנית (כדי לא לשטוף את התיבול) | מפזרים מעל הכל מעט מלח גס וכמה ענפי טימין | מכניסים לתנור שחומם מראש על 200 מעלות ללא כיסוי לשעה וארבעים וחמש דקות (פלוס) | כעבור כשעה וחצי רצוי לפתוח ובעזרת כף, להרטיב את כל השכבה העליונה של העוף ותפוחי האדמה עם הנוזלים שיש בתבנית. לסגור ולהמשיך בבישול | מוציאים, מפזרים ענפי טימין טריים (בשביל הצבע) ומגישים בסטייל (עם התבנית) – ככה פשוט!



עוף עם תפוחי אדמה בתנור_צהריים מהיר לכל המשפחה_צילום ומתכון טליה הדר אשת סטייל


ובקצת יותר ארוך (כמו ב-, או במילים אחרות, עם כל הניואנסים הקטנים…) –

1. מתחילים בלהדליק תנור על 200 מעלות (חימום רגיל למעלה ולמטה, לא טורבו)

2. חותכים את הבצלים לרבעים או שמיניות ואת שיני השום מקלפים (שלמות)

3. את תפוחי האדמה והבטטה שוטפים טוב טוב, מייבשים היטב במגבת. אח"כ חותכים לקוביות גדולות.

אני משאירה אותם עם הקליפה, בעיני זה טעים יותר ככה (ובנוסף הקליפה היא בריאה!), אבל אם אתם מתעקשים, אתם יכולים לקלף, או לקלף ב"פסים"… (כמו שעשינו בבטטה של סלט הקייל)

תפוחי אדמה ובטטה בתנור_מתכון מושלם וקל_טליה הדר אשת סטייל

אגב, אני משתמשת בתפוחי אדמה מעולים (שב-כרמלה נקראים "באטר"), כמו שאפשר לראות בתמונה, הם מגיעים מלאים בחול, ולכן חשוב לשטוף אותם היטב (ממש עם מים וסקוטץ'). זה לוקח 2 דקות בלבד, וזה לגמרי שווה את זה, כי הטעם והרכות שלהם פשוט לא דומים לתפוחי האדמה הרגילים – בחיי! (כנראה שלא סתם קוראים להם "באטר" )


4. את כל מה שחתכנו מעבירים לתבנית אלומיניום גדולה מזלפים מעל שמן זית ואת יתר רכיבי ה"תיבול המקדים", ומערבבים היטב עם הידיים

תפוחי אדמה ובטטה בתנור_מתכון מושלם וקל_טליה הדר אשת סטייל

5. את רכיבי הרוטב שופכים לקערה בינונית, בשלב הזה רק עם כרבע כוס מים, ומערבבים יחד עם מזלג

התבול הסודי שלי לעוף ותפוחי אדמה_מתכון מעולה וקל_צילום ומתקון טליה הדר אשת סטייל

6. מלטפים את כל חלקי העוף (אחד אחד) עם הרוטב הסמיך שנוצר לנו (פשוט לוקחים קצת עם היד ומורחים על כל חלק מהעוף מכל הכיוונים וגם מתחת לעור (סוג של מסאז' )

התבול הסודי שלי לעוף ותפוחי אדמה_מתכון מעולה וקל_צילום ומתכון טליה הדר אשת סטייל

7. מפנים בתבנית קצת מקום ומניחים אותם אחד אחד (אם התבנית עמוסה ממש, אז מניחים מעל).

8. את הקערה עם הרוטב שנותר ממלאים ביתר המים (עוד כוס וחצי בערך) מערבבים, ושופכים לתבנית בפינות. כלומר לא מעל העוף ותפוחי האדמה.

ולמה בפינות? כי אנחנו לא רוצים שהנוזלים ישטפו את כל התיבול. אנחנו רק רוצים למלא את התבנית במים, מבלי לקלקל את מה שעשינו עד עכשיו…

9. מפזרים מעל מעט מלח גרוס ומניחים ענפי טימין טריים (או  מפזרים טימין יבש, אם אין טרי)

עוף ותפוחי אדמה בתנור_מתכון מנצח לכל המשפחה_צילום ומתכון טליה הדר אשת סטייל

10. מכניסים לתנור שחומם מראש היטב על 200 מעלות (בשלב האמצעי, מנחים את התבנית על הרשת), ללא כיסוי, למשהו כמו שעה וארבעים – שעה ארבעים וחמש.

אחרי שעה וחצי, אני בד"כ פותחת את התנור ובזהירות, בעזרת כף לוקחת מעט מהנוזלים שבתבנית ושופכת מעל העוף ותפוחי האדמה (מעט להרטיב את אלו שהם בשכבה העליונה והנוזלים לא מגיעים אליהם).

אם זה מרגיש לכם מסובך מידי, אז פשוט דלגו על השלב הזה ועשו אותו רק בסוף כשתוציאו את התבנית (לא נורא…)

11. מוציאים בזהירות, מניחים על משטח חסין חום ומוסיפים כמה ענפי טימין חדשים ירוקים (בשביל הצבע. זה הדברים הקטנים שחשובים, זוכרים?) אפשר גם להוציא כמה מהענפים שהשחירו… מכינים טחינה בצד וסלט ירקות חתוך גס ומגישים בסטייל – ככה פשוט! 

עוף ותפוחי אדמה בתנור_מתכון מנצח לכל ה



אז הגעתי לשלב של "כמה דברים לי אליך"

טחינה משומשום מלא או רגיל – במקרה של המתכון הזה, שני הסוגים מתאימים. אני יכולה לומר שבגדול, בד"כ אני משתמשת בטחינה משומשום מלא של אל ארז (הפקק החום) לתבשילים (כמו המתכון הזה), רטבים (כמו למשל בסלט הברזל הזה), קציצות וכו, ובזו מהשומשום הרגיל (הפקק האדום) אני מכינה טחינה (כלומר, "סלט טחינה"). כי טחינה כטחינה (למשל באירוח על האש), הכי כיף להכין מהטחינה הבהירה ה"רגילה"

מה שלא יהיה, הטחינה של אל ארז היא מ-100% שומשום אתיופי סופר איכותי, ללא חומרים משמרים, ככה שבמה שלא תבחרו – אתם בידיים טובות!


איך אני מכינה טחינה? את זה כתבתי לכם פעם מזמן בפוסט הראשון בסדרת אירוח על האש (וכבר אז המלצתי לכם על הטחינה של אל ארז )

שינויים במתכון – את חלקי העוף אתם כמובן יכולים להחליף (רק פולקעס או רק יריכיים, לפי מה שאתם אוהבים). וגם את הבטטה אפשר להמיר בעוד תפוחי אדמה. על הבצל והשום אל תוותרו גם אם אתם לא אוכלים אותם – כי הם מוסיפים המון לטעם ולארומה

עוף ותפוחי אדמה בתנור_מתכון מנצח לכל ה

בלי כיסוי – אם תהיתם, איך יכול להיות שלא מכסים את התבנית והעוף לא יוצא יבש או הרוטב לא מתאדה… אז הינה – זה לא קורה! נשארים המון נוזלים והעוף יוצא עסיסי ממש. רק שימו לב לא להשתמש בתוכנית טורבו בתנור.


את הרוטב שנשאר אם נשאר, אחרי שסיימתם את תפוחי האדמה והעוף… אנחנו אוהבים להוסיף מעל אורז לבן או קוסקוס (כתחליף "אמיתי" לרוטב העצלנים שלי ) – זה ממש טעים יחד!

צהריים לילדים – כצהריים ליואבי שלי אני תמיד מסדרת לו מראש צלחת, מכוסה בניילון נצמד,  שהוא רק צריך להכניס לחימום במיקרו כשהוא חוזר מביה"ס (והכי כיף, זה לסדר לו מראש שתיים שלוש צלחות כאלה במקרר ולקבל שקט תעשייתי בגזרה הזו ליומיים שלושה…) –

עוף ותפוחי אדמה בתנור_מתכון מנצח לכל ה

ואם אני רגע אחסוך בפוטוגניות, ואהיה הכי אמיתית, אז בעצם התמונה למטה היא זו שמשקפת את איך באמת נראית הצלחת שאני מכינה ליואבי מראש (אחרי שפרקתי לו את העוף, ניקיתי והשארתי לו רק את החלקים שהוא אוהב לאכול )-

צלחת מוכנה_צהריים לילדים_רק להכניס למיקרו ולחמם_טיפים פרקטיים במטבח_טליה הדר אשת סטייל

אני לא יודעת אם זה פינוק יתר או לא, אבל בתור ילדה גם אני לא אהבתי "להתעסק" עם העוף (ובנינו, גם היום אני לא אוהבת )


תנור על אוטומט – לפעמים כדי לייעל עניינים (נגיד שאנחנו הולכים לים בבוקר, ורוצים לחזור בצהריים לאכול…) בגלל שזו בכל זאת מנה שמצריכה הרבה זמן בתנור (ולי כידוע, יש פחות סבלנות…) אז אני מכינה את התבנית, מכניסה אותה לתנור (כשהוא סגור) ומתזמנת אותו על אוטומט (זוכרים את הטיפ הזה על הוראות ההפעלה של התנור?) ככה אנחנו חוזרים הביתה רעבים לריח מעולה של בישולים, והכל כבר מוכן! מה שכן, חשובצריך להוסיף לזמן הבישול עוד כ-20 דקות (כי בעצם התנור צריך להתחמם…). ולא נורא אם המנה נשארת אח"כ בתוך תנור חם וכבוי, עד שחוזרים הביתה… (יש סיכוי שיהיו מעט פחות נוזלים מהרגיל, אבל זה עדיין ייצא יופי)

רק לא לשכוח את ענפי הטימין


עוף ותפוחי אדמה בתנור_מתכון מנצח לכל ה

ולפני סיום, מתנה בשבילכם – ביקשתי וגם קיבלתי! (תודה כרמלה ) קופון מתנה עבורכם של טחינה גולמית-אל ארז, שיקבלו 50 הראשונים שיבצעו הזמנה בכרמלה עד לתאריך 31/7/20 דרך הלינק הזה ויזינו קוד קופון: eshet (האותיות הקטנות של כרמלה: מינימום הזמנה – 139 ש"ח). הקופון אמור לחכות לכם בסוף ההזמנה, אם נכנסתם דרך הקישור למעלה. תיהנו!

זהו להיום.

אז Stick Around,

עד הפעם הבאה…

טליה

*הפוסט בשיתוף כרמלה ואל ארז


ואם כבר מדברים על צהריים, הינה תזכורת לפוסט הקודמים בסדרת ארוחות צהריים –

עוף ופתיתים

אורז תאילנדי מהיר

אורז עם דלעת (עם או בלי עוף)

פסטה עם רוטב עגבניות ועוף בסגנון איטלקי

18 תגובות לפוסט “עוף עם תפוחי אדמה ובטטה לכל המשפחה | סדרת ארוחות צהריים”

  1. וואו נראה מגרה ממש.
    אני נוהגת להכין עוף בלי העור, האם עדיין יצא טוב ולא יבש?

    1. העור פה הוא חשוב גם לעסיסיות וגם לטעם. פשוט מורידים אותם לפני שאוכלים כמובן

    1. וואו שאלה מעניינת. יכול מאוד להיות שכן, אבל לא הייתי מוסיפה אותו בהתחלה, אלא רק בחצי שעה האחרונה… אחרת הוא יהיה ממש ממש רך ודייסתי. חשוב לציין שאף פעם לא ניסיתי עם אורז אז אני רק משערת… מוזמנת לעדכן 🙂

  2. שלום טליה.
    האם אפשר להכיו עם הכל כולל התיבול ולהשאיר במקרר, עד שישי ערב, ואז לתנור?

    1. הי מיכל. מודה שלא עשיתי את זה אף פעם. בגדול מאמינה שאין בעיה אבל לא הייתי מוסיפה את המים מראש. מה שכן, במחשבה נוספת, תפוחי אדמה מגירים המון נוזלים, אולי יהיה צורך בפחות מים להוסיף. וגם בערבוב טוב לפני ההכנסה לתנור. אם את מנסה אשמח להתעדכן

  3. היי,
    נראה יאמי…. 🙂
    שאלה: ניתן לדעתך להכין עם חתיכות חזה עוף או פרגית ? למי שלא אוהבת להתעסק עם פולקע…
    תודה מראש

    1. הי. חזה עוף מצריך הרבה הרבה פחות זמן (משהו כמו 20 דקות בלבד) את יכולה להתחיל בתפוחי האדמה, כחצי שעה ואז להוסיף את חזה העוף (תשאירי לך מרינדה בצד כדי למרוח עליו לפני). בנוסף, הייתי מורידה בחצי את כמות הנוזלים. לגבי פרגיות, מודה שאני פחות מכירה את הזמנים שלהם כי אני אישית ממש לא אוהבת פרגית. אבל היות שזה בשר שומני יותר מחזה עוף אני מניחה שהם מצריכות משהו כמו עשר דקות רבע שעה יותר מחזה עוף. מוזמנת לעדכן אם ניסית

  4. שלום טליה
    תודה על המתכון פתרת לי את הבישול לשבת מוון שעקב הקורונה לא נהייה הרבה סועדים אז המתכון הזה עם כמובן עוד כמה תוספות יהיו לעניין
    שוב תודה ובשורות טובות
    ברקן חיימק"ה

  5. היי,
    נראה יאמי…. ?
    שאלה: ניתן לדעתך להכין עם חתיכות חזה עוף או פרגית ? למי שלא אוהבת להתעסק עם פולקע…
    תודה מראש

  6. אחרי שעה וחצי, אני מוציאה ומרטיבה את הכל ואז מחזירה- לכמה זמן?

    1. הי, כפי שכתוב במתכון, סה"כ זמן הבישול הוא כשעה וארבעים וחמש… כלומר מחזירים לעוד כרבע שעה… אפשר גם קצת יותר… (עד חצי שעה)

  7. מתכון נפלא. אני עושה הכל אותו הדבר ובוודאי אתן יודעות. הטיפ שלי: במקום הרוטב המדהים, אני שופכת לתבנית 2 כוסות מיץ תפוזים וזהו. יוצא עסיסי ואם הופכים פעם אחת עם מרית מתכת, עם זיגוג ציפוי שחום, פריך ושילדים מכל הגילים אוהבים

  8. הכנתי לארוחת שישי! אין מילים. כולם ליקקו את האצבעות. זה בהחלט מתכון שנכניס לרפרטואר המשפחתי. תודה רבה.

סגור לתגובות.

דברו איתי, בשביל זה אני פה