מתכונים בסטייל
EshetStyle
תאילנדית צבעונית – עוף מוקפץ עם ביצת עין
|
10.12.2015

אז מתברר שזו מנה תאילנדית מקומית ידועה… של עוף קצוץ מוקפץ עם ירקות, אורז וביצת עין. או אולי את מכירה אותה בשמה התאילנדי – גאי קה פאו. כן אה? אני בטוחה שעכשיו זה נשמע לך מוכר. אני בכל אופן, פגשתי את המנה לראשונה (ואהבתי ביותר!) רק כשהלכתי בכיף שלי, לסדנת הבישול עם השפית התאילנדית המקסימה סוואלי אלדר (תציצי כאן לחוויות מהסדנה). מה שאהבתי במיוחד, זה את השילוב המגניב שמעולם לא נתקלתי בו קודם ובחיים לא הייתי חושבת עליו בעצמי – להגיש עוף מוקפץ יחד עם ביצת עין! כן, גם אני עיקמתי פרצוף בהתחלה, אבל זרמתי… וכל ביס משולב של הכל ביחד היה פשוט מעולה! ואם לא השתכנעת…זה טעים גם בלי.

2015-12-09 12.06.13_resized

כשניסיתי בבית, איך שבעלי נכנס הביתה הוא אמר "יו זה בול הריח הזה שיש במסעדת הבית התאילנדי…" אז ידעתי שאני בכיוון הנכון . בינינו, כל העניין פה זה הרטבים התאילנדיים המיוחדים, שצריך ללכת ולקנות. נראה לי שלא כל כך חשוב מה נשים בפנים, אם נשים את הרטבים, פלוס מינוס במינונים המתאימים, נקבל מנה תאילנדית טעימה (אבל הי, אל תגלי…), בקיצור, אם את (או מישהו שאת אוהבת) אוהבים אוכל תאילנדי – ממש כדאי לנסות! יש מלא מקום לגמישות ושינויים וזה כל הכיף! ככה שתוך כדי אפשר לשנות לפי מה שבא ואוהבים, ובכלל להבין את העיקרון ואח"כ לאמץ מה שמתאים לך.

2015-12-09 12.11.34_resized

אז נכון, זו לא ממש מהמנות שאני בד"כ מספרת לך עליהן. כי למרות שהיא סה"כ די פשוטה, ובאמת כל אחת יכולה! היא עדיין לא מנה "קלילה ואלגנטית" שאת מכינה בצ'יק, בכלום עבודה ורק מגישה יפה. זו מנה שבכל זאת, צריך להיערך לכבודה מראש. יש לא מעט חיתוכים, די הרבה מרכיבים וחלק מהם גם לא מאלה שקונים בסופר (אפילו לא באגף האסיאתי), אלא רק במכולת הסינית או בחנות בסגנון. אבל עדיין, מסובכת היא לא. טעימה היא מאוד. ואין מצב שלא יצא לך טוב, אז שווה להכיר! ובכלל – הייתי בסדנה ולמדתי משהו חדש, ועוד טעים, אז מה, שאני לא אשתף?!

רק עוד מילה לפני המתכון – שתדעי, שזה לא בדיוק המתכון המקורי שקיבלתי בסדנה, כי כמובן שכשהכנתי בבית, הייתי חייבת לעשות את הגירסה שלי… (היו מצרכים שלא מצאתי, היו כאלה שהוספתי תוך כדי, ואת הכמויות של הרטבים שיניתי קצת לפי הטעם שלי). בסוף כמובן שהוספתי כמה דגשים לגבי המנה המקורית ואפשרויות לשינוי.

2015-12-09 12.19.09_resized

מצרכים (ל-2 מנות)  (הכנתי מראש שיש די הרבה…)

עוף קצוץ דק או ממש טחון – 200 גרם (פרגית או חזה ואפשר גם להמיר בבשר טחון/שרימפס)

 חופן שעועית ירוקה טריה, לא מבושלת (שטופה וחתוכה. כל שעועית ל-4)

 גמבה חתוכה לרצועות

 פטריות (שמפיניון/פורטובלו)- 5 בינוניות, חתוכות לפרוסות עבות

 שום קצוץ חצי כפית (אפשר יותר למי שאוהב)

 חצי פלפל צ'ילי טרי קצוץ (אפשר יותר/פחות לפי רמת החריפות רוצים)

 צ'ילי בשמן – חצי כפית  (כנ"ל ואפשר גם בלי)

 רוטב דגים – 5 כפות ()

 כף דבש (אפשר יותר)

 סויה מתוקה – 2 כפות ()

 מיץ מחצי לימון

 כף סויה

 חופן עלי בזיליקום טריים חתוכים ביד

 חופן עלי נענע טריים חתוכים ביד

להגשה:

 ביצת עין (אחת לכל סועד)

בוטנים/אגוזי מלך קצוצים (לא חובה)

 אורז לבן מבושל

הרוטב דגים והסויה המתוקה – אלו שני הרטבים שמאז הסדנה אימצתי אליי למטבח, תראי כאן


הוראות הכנה שלב שלב

בקצר וקולע – טגני קודם את הצ'ילי והשום – דקה | תוסיפי את העוף – 3 דק' | תוסיפי את הרוטב דגים, ואח"כ את כל השאר – 5 דק' | תקני תיבול ביד חופשית | תגישי על אורז לבן + אגוזים/בוטנים קצוצים + ביצת עין

2015-12-09 12.17.13_resized

בקצת יותר ארוך ()

1. לפני הכל, תכיני סיר אורז לבן רגיל כמו שאת יודעת (מאודה או מטוגן), ואם את לא משתמשת בעוף טחון, אז נקי את העוף (מכל הלבנים) ותקצצי דק. אגב, בעיני עדיף לא טחון

2. תכיני לך מראש: ♥ את כל הירקות חתוכים לפי ההנחיות למעלה שיהיו בהיכון לזריקה למחבת (את השום והפלפל צ'ילי הקצוצים תניחי בנפרד, כי הם נכנסים ראשונים) | ♥ את העוף | ♥ ועוד מחבת נפרדת עם טיפה שמן ו-2 ביצים שיחכו (כדי לעשות אח"כ ביצי עין)

3. שימי קצת שמן רגיל במחבת או בווק (ממש לא חייבים ווק) וכשהשמן חם, טגני על אש בינונית, תוך כדי ערבוב, את השום, ושני סוגי הצ'ילי. ערבבי מהר שהשום לא יישרף

4. תוסיפי את העוף, תגבירי טיפה את הלהבה, וטגני 3 דקות, תוך כדי ערבוב והפרדת העוף עם כף עץ, ככה שכולו יקבל צבע לבן-בז' כזה. הוא עדיין לא אמור להיות ממש עשוי

5. תוסיפי את הרוטב דגים, תמשיכי לטגן עוד דקה תוך כדי ערבוב, ואז תוסיפי את כל השאר (כל יתר הרטבים, הירקות והעלים, ממש הכל. חוץ מהרכיבים להגשה), תמשיכי להקפיץ/לערבב עם כף עץ – סה"כ עוד בערך 4-5 דקות.

2015-12-09 12.18.12_resized

6. זהו! עכשיו את רק צריכה לטעום ולתקן תיבול. אם מרגיש לך שקצת חסר טעם, תרגישי חופשי להוסיף עוד שפריץ רוטב דגים או עוד סויה (מתוקה/רגילה), ואם חריף לך מידי אז תוסיפי עוד דבש להוריד חריפות. בקיצור, חופשי על הבר, מה שנראה לך וטעים לך. עוד טיפה משום דבר לא יכולה להזיק (טוב, חוץ מחריף…אז עם זה תזהרי). את יכולה לכבות את האש.

7. תכיני בזריזות ביצת עין לכל סועד. תשתדלי שלא ייהרס לך הצהוב!! (גם אם כן, לא נורא. אני פספסתי אחת מתוך שלוש…)

8. להגשה – קחי קערית הגשה אישית, שימי אורז, מעל תגישי מהמוקפץ (תוסיפי עוד קצת רוטב מהמחבת) ומעל הכל תניחי את שברי האגוזים/בוטנים (אם רוצים) ואת ביצת העין (ועכשיו תצלמי לי ) נכון נראה צבעוני ומהמם?!

2015-12-09 12.07.09_resized


אז, הגעתי לשלב של  "כמה דברים לי אליך"

 תרגישי ממש חופשי לעשות שינויים כמו: להוסיף או להוריד ירקות, לחתוך את העוף לחתיכות גדולות יותר, את יכולה גם להחליף את העוף בבשר או בשרימפס (אם את שומרת כשרות סלחי לי ושכחי מזה…). אה ועוד דבר, אם לא מצאת שעועית ירוקה טרייה, את יכולה גם לעשות אם קפואה מבושלת. תפשירי אותה כמה דקות לפני. ניסיתי ויצא אחלה.

 סתם שתדעי, במנה המקורית אין – פטריות, סויה רגילה, דבש, צ'ילי בשמן, מיץ לימון ואגוזים/בוטנים. וכן יש בנוסף, כף של רוטב צדפות.

 חבר שבא אליי כ"שפן ניסיונות" לארוחה תאילנדית (אם ראית אצלי בפייסבוק…), הוא זה שנתן לי את הרעיון להוסיף אגוזים קצוצים. הוא לא רצה ביצת עין ורצה בוטנים, אבל לא היו לי, אז התפשרנו על אגוזים. הוא גם לא אוכל חריף מתברר, אז הוספתי לו דבש, ובסוף – הוא היה מבסוט מאוד וגם ביקש תוספת! ככה שזו באמת מנה שיכולה להתאים לכל אחד, פשוט צריך לעשות את השינויים המתאימים. בכל מקרה אמרתי לו שפעם הבאה אכין לו שניצל )…

2015-12-09 12.08.24_resized

וזהו בעצם. אם את בקטע של תאילנדי, יש פה עוד מתכון מהסדנה (קצת יותר "הארד קור" בטעמים התאילנדיים) – מרק עוף תאילנדי חריף חמוץ (טום יאם) שאפשר עם או בלי חלב קוקוס.

אז Stick Around,

ביי בינתיים

טליה

2 תגובות לפוסט “תאילנדית צבעונית – עוף מוקפץ עם ביצת עין”

  1. מושלם הכנתי פעמיים! עם צ׳ילי בלי, ובפעם השנייה הוספתי את האורז להקפצה! לגמרי מתכון שמאמצת ולא הראשון מהמתכונים שלך. תודה רבה

    1. כיף לשמוע! זה בהחלט לא מתכון מהקלילים הרגילים שלי… אלא מתכון שקיבלתי בסדנת בישול תאילנדית. חייבת לציין שהמון זמן לא הכנתי אותו ועשית לי חשק! תודה 🙂

סגור לתגובות.

דברו איתי, בשביל זה אני פה