מתכונים בסטייל
EshetStyle
מרק תאילנדי מיוחד
|
10.12.2015

עוד מנה מגניבה ביבוא ישיר מתאילנד! טוב כבר סיכמנו שלא בדיוק תאילנד, אבל ליד… בהמשך לחוויות שלי מסדנת הבישול התאילנדי (כאן) עם השפית המקסימה סוואלי אלדר, ולמתכון של "התאילנדית הצבעונית", הנה לך עוד מנה שהכרתי בסדנה.

מרק תאילנדי (חריף-חמוץ), או בשבילך, בשמו המקורי והמדליק לכשעצמו – מרק טום יאם. מרק עוף עם ירקות ומלא רכיבים תאילנדים מיוחדים, ואם תרצי פחות חריף, או סתם אם מתחשק, תוכלי להוסיף חלב קוקוס וזה הופך למרק אחר לגמרי (פחות חריף…ובעיני טעים הרבה יותר!)

20151210_090824_resized

כמו שכבר אמרתי במתכון התאילנדי הקודם, זה לא בדיוק מהמתכונים שאני בד"כ מספרת לך עליהם (הקלילים והפשוטים שרק מגישים יפה), אבל – הייתי בסדנה ולמדתי משהו, אז מה, שאני לא אשתף?! אם את אוהבת טעמים תאילנדיים, זה באמת מרק מיוחד וטעים. אני עד היום לא הכרתי. יש לו קטע. כדאי לך להכיר!


מזכירה לך, באוכל התאילנדי מתברר שתכלס, אין ממש כללים! אז אל תחששי לנסות. כל עוד תקני את הרכיבים התאילנדיים המיוחדים, ותשימי פלוס מינוס במינונים שצריך – הכל יוצא טעים! שתדעי, שגם המתכון הזה כמו הקודם, טיפה שונה מהמתכון המקורי שקיבלתי בסדנה, הפעם בעיקר מסיבות של עצלנות… (כמובן שכתבתי בסוף מה שיניתי). טוב, אז תהיי מוכנה, מלא רכיבים, עם שמות מוזרים. אל תבהלי, פשוט תלכי עם הרשימה לחנות ותבקשי…


רכיבים (בערך 4 מנות)

 ארבעה פולקעס של עוף (כל אחד חתוך ל-2)

 גלנגל – 3 פרוסות (מיובש/טרי)

 כפיר ליים – 6 עלים יבשים

 למון גראס טרי – 2 ענפים (עדיף טרי אבל אם אין, אפשרי מיובש – חופן)

 גינג'ר טרי – 2 פרוסות עבות (אפשר בלי) ()

______

 עגבניות שרי (עדיף מסוג תמר) חצויות לאורכן – בערך 6

 פטריות (שמפיניון/פורטובלו) – 5 גדולות פרוסות גס

 פלפל צ'ילי קטן – רבע פלפל (יותר/פחות, תלוי כמה את אוהבת חריף)

 צ'ילי בשמן – חצי כפית (כנ"ל או בלי)

______

 כפית דשי (אפשר בלי)

 חופן עלי נענע טריים שלמים

 חופן עלי בזיליקום טריים שלמים

 מיץ לימון – מחצי לימון

 רוטב דגים – 3 כפות ()

 סוכר – חצי כפית

להגשה (רק אם מתחשק) – פחית חלב קוקוס ואפשר גם אורז לבן מבושל.

2015-12-09 12.13.42_resized


הוראות הכנה שלב, שלב

בקצר וקולע – תרתיחי 2 ליטר מים | תוסיפי את 4 הרכיבים הראשונים – תבשלי 20 דקות | תוסיפי את כל השאר עד לרתיחה | תגישי עם או בלי חלב קוקוס


בקצת יותר ארוך () –

1. תרתיחי 2 ליטר מים בסיר גדול (לא צריך למדוד… פשוט תמלאי 3/4 סיר)

2. תכיני מראש: ♥ קחי חתיכה של רבע מהפלפלון צ'ילי ותני לו כמה מכות עם הסכין כשהיא שטוחה. רק לפתוח לו את החריפות (שיהיה פצוע) | ♥ אם יש לך למון גראס טרי, חתכי כל ענף ל-3 בחיתוך אלכסוני וגם אותו תפצעי באותה דרך | ♥ לגבי העוף – שימי לב שכל פולקע צריך להיות מחולק ל-2. אם לא דאגת שהקצב יחתוך לך (לא קרה כלום. גם אני לא. אני בכלל הפשרתי מהמקפיא), תחתכי בעצמך. נראה לך הזוי לחתוך לבד עצם? האמת, גם לי היה נראה, אבל זה ממש בקטנה. תקראי בסוף איך…

3. תכניסי לסיר את העוף, ואת ארבעת הרכיבים הבאים אחריו ברשימה (גלנגל, כפיר ליים, למון גראס וג'ינג'ר) ותבשלי על אש בינונית (עם או בלי מכסה) 15-20 דקות (בגדול, את אמורה לסנן עכשיו את המרק מכל הרכיבים המוזרים חוץ מהעוף, ואז להמשיך. אני התעצלתי, אז המשכתי, וכשהגשתי פשוט בחרתי מה להכניס לקערה…)

4. עכשיו תוסיפי לסיר את כל החלק האמצעי של רשימת המצרכים (פלפל צ'ילי (בחתיכה אחת פצוע כמו שהוא), צ'ילי בשמן, פטריות ועגבניות שרי). ראית איך חילקתי לך את רשימת הרכיבים לפי הסדר?! אני פשוט הלכתי לאיבוד בין כל הרכיבים המוזרים האלה… שלא תגידי שאני לא חושבת על הדברים הקטנים כדי שיהיה לך פשוט ) – תבשלי עוד 3 דקות עד לרתיחה נוספת.

2015-12-10 10.55.57_resizedהכי סיר כשופים של גרגמל, לא?


5. תוסיפי את כל יתר המצרכים (כל החלק האחרון ברשימה), תני ערבוב ואת יכולה לכבות את האש. עכשיו תטעמי ותתקני תיבול – אם חריף מידי, תוסיפי עוד קצת מיץ לימון וטיפה סוכר. אם את מרגישה שקצת חסר טעם, תוסיפי עוד רוטב דגים. זוכרת, אמרנו שאין כללים, תרגישי חופשי לתקן טעמים (רק תזהרי עם החריף…)

6. להגשה – קחי קערה אישית ועם כף מחוררת, שימי קודם את כל הרכיבים שאת רוצה להגיש (עוף, פטריות ועגבניות) ואז תמזגי מעל רק את הנוזל של המרק (את הרכיבים התאילנדיים האחרים אי אפשר כל כך ללעוס). אני הוספתי גם 2 כפות של חלב קוקוס, זה עידן לי את החריפות וגם קצת קירר לי את המרק. ובנוסף, אפשר גם להגיש עם קערית קטנה של אורז לבן, מי שרוצה מוסיף פנימה כף-שתיים (גם מוריד חריפות וגם משביע).


20151210_090603_resized

אז הגעתי לשלב של – "כמה דברים לי אליך"

תראי, אני באופן אישי לא מתה על "עוף מכובס" אבל זה בעיקר בשביל הטעם והתצוגה. את לא חייבת לאכול אותו וגם לא להגיש (לעצמי לא הגשתי). אגב, אפשר גם להוסיף פנימה פירות ים אם את אוהבת (אם את שומרת כשרות, סלחי לי ושכחי מזה…)

 רק לעדכן – במתכון המקורי אין ג'ינג'ר טרי ויש כוסברה במקום נענע ובזיליקום (אני פשוט לא אוהבת). אגב, את הרוטב דגים, מאז הסדנה, אימצתי אליי למטבח על בסיס קבוע. אם את לא מכירה, תציצי במה שכתבתי עליו כאן.

איך תחתכי לבד את הפולקע ל-2? הבטחתי להסביר (למקרה שאת כמוני, כי זה משהו שלולא הייתי רואה בסדנה, הייתי אומרת לעצמי – טוב עד כאן, זה כבר לא בשבילי…) פשוט קחי את הסכין הכי גדולה וטובה שיש לך (אם במקרה אין לך, כדאי שתקראי את הפוסט על אקססוריז המטבח שלי) ובזהירות אך עם הרבה כוח, תני מכה-שתיים מלמעלה על הפולקע ותשמעי שפגעת בעצם. באמת, אם לא הסדנה, אין סיכוי שהייתי מעזה לנסות. אבל שמעי, זה ממש לא סיפור. זה הכרחי, כי הרעיון זה לחתוך את העצם כדי שייצא ממנה טעם (אגב, ניסיתי להכין גם עם ירך של עוף ביחד עם פולקע, ויצא מצויין).

כמובן שאת סיר המרק את יכולה לשמור כמה ימים במקרר (בעלי אכל אותו לארוחת ערב כל השבוע…) זה גם מתאים כמנה ראשונה בארוחת דגים למשל או ארוחה תאילנדית שלמה יחד עם המנה "התאילנדית הצבעונית" כעיקרית. וגם, כף מרק שנשאר, יכולה בכיף לשמש רוטב לאורז שאת מגישה כתוספת לעוף או לכל דבר אחר.

בעיני זה הרבה יותר טעים עם חלב קוקוס! וגם נראה הרבה יותר יפה… לא?

2015-12-09 11.58.35_resized

וזהו בעצם. שבוע הבא אחזור למתכונים הפשוטים והקלילים ולאקססוריז המטבח שלי…

אז Stick Around,

בי בינתיים

טליה

4 תגובות לפוסט “מרק תאילנדי מיוחד”

  1. איזה בלוג במקום! בעלי משגע אותי שאכין לו מרק טום יאם !! בזכותך יקבל ?

    1. חחח בחיי שלקח לי עכשיו רבע שעה לברר בעצמי. זה מתכון כל כך ישן שכתבתי אחרי שהייתי בסדנה. לא משהו שיוצא לי להכין הרבה מאז, ככה שהספקתי לשכוח 🙂 אז ככה – מתברר שטעיתי בשם. זה נקרא גלנגל וזה שורש ג'ינג'ר תאילנדי. הטרי, נראה דומה לג'ינג'ר הרגיל אבל סוג אחר… ובארץ לרוב קל יותר למצוא את היבש – אפשר להשיג בחנויות שמתמחות במוצרים אסייאתיים. היבש, נראה ומרגיש קצת כמו חתיכת עץ. בהצלחה!

סגור לתגובות.

דברו איתי, בשביל זה אני פה