(בריא (יחסית
EshetStyle
אנטיפסטי – מנה צבעונית משגעת (ואין פה מה לדעת!)
|
29.01.2017

אנטיפסטי זו עוד דוגמה למנה צבעונית ויפה שמתאימה כמעט לכל סגנון ארוחה ובאמת (אפילו יותר מתמיד) אין פה מה לדעת!

אם קראת את התפריט השלם שהכנתי לך לקראת חנוכה, את בטח זוכרת שהבטחתי לך שם פוסט מפורט על האנטיפסטי הקבוע שלי… אז הינה הוא כאן –


רק לפני, תהיי מוכנה, סיפורון – פעם ראשונה שראיתי מישהי מכינה אנטיפסטי היתה לפני בערך 15 שנה. כשבדיוק הגענו לגיל שעברנו לגור לבד והתחלנו להזמין חברים לארוחת ערב… באותו ערב היינו אנחנו מוזמנים (לאותו חבר שסיפרתי לך שהכנתי לו בפעם הראשונה את הפילה סלמון המנצח שלי, זוכרת?) ממש כשהגענו, ראיתי את החברה שלו (כן, אז עוד דיברנו במונחים של "חבר וחברה"… היו זמנים!) מתחילה לקלף את הירקות כדי להכניס אותם לתנור והייתי ממש מופתעת! כי עד אותו רגע תמיד היה נראה לי שירקות בתנור לוקחים המון המון זמן! טוב בינינו, באמת היה עדיף לעשות את זה קודם כן?! אבל זה לא העניין, אלא זה שבאותו רגע "נפתחה לי הצ'קרה" של האנטיפסטי ובכלל, כל מיני דברים שאפשר לעשות בתנור על נייר אפיה…

מהרגעים הקטנים האלה בחיים שפשוט נחקקים בזיכרון ופותחים לך (או בעצם לי ) עולם שלם של אפשרויות!


רכיבים (לתבנית תנור מלאה)

כרובית בינונית (מפורקת לפרחים)

 בטטה בינונית וצרה (קלופה בפסים וחתוכה לפרוסות)

 סלק (לרבעים, עם הקליפה)

 בצל לרבעים

 שומר לרבעים

 שום כמה שיניים שלמות

*תוספות אפשריות ושינויים – איזה ירקות שבא לך! ראי בסוף…

לתיבול

שמן זית, מלח גס, פלפל גרוס, סומאק () (אם אין לך מושג מה זה ראי הסברון כאן בסוף)

לרוטב (רק אם רוצים. טעים גם בלי)

 שמן זית (2 כפות), חומץ בלסמי (כפית) (), דבש (כפית), מלח פלפל

_____________________

() – זה כידוע הסימן של מה שכדאי שיהיה לך תמיד בבית. אם את מכירה את רשימת ה-סופר בשביל הטאץ' אני בטוחה שכבר יש לך הכל!


הוראות הכנה, שלב שלב



בקצר וקולע – פזרי את כל הירקות על תבנית התנור מרופדת בנייר אפיה | הוסיפי שמן זית בנדיבות וערבבי עם הידיים | הוסיפי תבלינים | הכניסי לתנור שחומם מראש (למעלה ולמטה) על 190-200 מעלות לכ-25-30 דקות | צנני מעט (או הרבה), סדרי על צלחת הגשה, הוסיפי רוטב (אם מתחשק) ותגישי בסטייל – ככה פשוט! 



ובקצת יותר ארוך (כמו ב- …) –

1. לפני הכל – תוציאי את הרשת והתבנית של התנור, חממי תנור על 190-200 מעלות (למעלה ולמטה) ותכיני את תבנית התנור עם נייר אפיה

2. שטיפה וחיתוך – תשטפי טוב טוב את כל הירקות, תקלפי ותחתכי לפי מה שכתוב למעלה. כמה דגשים: את הכרובית חתכי בחלק של הגבעולים ותפרידי ל"פרחי כרובית" בינוניים | לשומר תסירי את הירק מלמעלה וחלק מהענפים, תעמידי אותו עם ה"ראש" כלפי מעלה ותחתכי לרבעים מלמעלה למטה, אפשר חתיכות צרות יותר מרבעים, ואותו הדבר לגבי הסלק. שימי לב שלא צריך לקלף את הסלק | את הבטטה תקלפי לפסים ואח"כ לפרוסות בעובי של כסנטימטר (כמו שעשינו בחציל הקלוי, זוכרת?)

אנטיפסטי מתכון

3. העברה לתבנית – תעבירי את כל הירקות לתבנית מרופדת בנייר אפיה, תזלפי מעל בנדיבות שמן זית איכותי (כמו שאת כבר יודעת – אני משתמשת רק בשמן זית מסדרת "ראשון המסיק" של-פרג), ואז תערבבי טוב עם הידיים כדי להבטיח שהכל יהיה משומן מכל הכיוונים.

אח"כ תנסי לסדר כמה שאפשר את הירקות שלא ממש יעלו אחד על השני (ככה הם נעשים טוב יותר)

4. תפזרי מלמעלה מלח גס ופלפל גרוס (הכי כיף עם הידיים… זוכרת את הצנצנות החמודות שלי מפוסט האקססוריז?) וגם מעט סומאק – אם עדיין אין לך סומאק בבית או שבכלל אין לך מושג מה זה, מוזמנת לקרוא הסברון קצר בסוף המתכון של קרפצ'יו סלק, ולהצטייד בסומאק הביתה…


טיפ קטן וסודי – רק על הסלק אני מפזרת טיפונת סוכר חום, זה נותן לו עוד מתקתקות (למדתי את זה מהגן של הילדים שלי. יש אימהות שהתרגזו לשמוע, אני פשוט אימצתי ) ואם שכחת להוסיף, קורה לי הרבה, הכי בקטנה, פעם הבאה…


5. תכניסי לתנור שחומם מראש, בשלב האמצעי, על 190-200 מעלות (למעלה ולמטה) לכ-25-30 דקות פלוס מינוס (תלוי בעוצמת התנור, בגודל/עובי הירקות ובאיך שאת אוהבת אותם – קראנצ'ים קצת כמוני, או רכים יותר כמו הילדים… ואז תצטרכי קצת יותר זמן בתנור)

וזהו – זה הכל!

6. הגשה – תשאירי את התבנית לצינון (כ-10 דקות או כמה שעות –  תראי בהמשך), תעבירי לצלחת הגשה (איזו? ממש תיכף בהמשך – שתי אפשרויות). אם בא לך רוטב, תערבבי את הרכיבים בקערית ותוסיפי מעט בעזרת כף בתנועות סיבוביות בצמוד לירקות (או שפשוט תניחי קערית קטנה ליד, עם כפית וכל אחד יוסיף לעצמו) וכרגיל, תגישי בסטייל – ככה פשוט! 



אז הגעתי לשלב של – "כמה דברים לי אליך"

שינויים ותוספות – כמובן שאת יכולה לזרום עם עוד ירקות שבא לך, לפעמים אני מוסיפה לתבנית זוקיני חתוך למקלות (או שאני מכינה אותו בנפרד על מחבת פסים כמו פה ומוסיפה אח"כ רק בהגשה), ברוקולי או קולורבי. לפעמים אפילו עגבניות שרי ושעועית ירוקה (אם כי , חייבת לומר שהשעועית אמנם טעימה… אך יוצאת מהתנור, איך לומר? מעט פחות ייצוגית )

אנטיפסטי מתכון

הרבה פעמים אני גם מכינה פטריות שמפיניון בנפרד על מחבת עם שמן זית מלח פלפל (או פטריות פורטובלו גדולות על מחבת פסים כמו פה) ומוסיפה אותן רק בהגשה (ללא הנוזלים), וגם פרוסות חציל קלוי שאני מכינה כמו פה. אז כרגיל – תזרמי, תהיי יצירתית ותעשי מה שבא לך  הכל ייצא טעים!


הגשה – אני בד"כ מגישה באחת משתי אפשרויות: 1. "הגשת שוק" – על צלחת אמייל או תבנית אלומיניום, עם חתיכת נייר אפיה (חדש ונקי, רק בשביל ההגשה…) ואז אני פשוט מניחה מעל הנייר את כל סוגי הירקות יחד מעורבבים | או – 2. על צלחת הגשה עגולה גדולה ושטוחה (שקופה או לבנה), מסדרת את הירקות בעיגולים כשבכל עיגול יש רק סוג ירק אחד או אחד כזה אחד כזה (כן, קצת קיץ'… אבל אסתטי!)  – שתי הצורות יוצאות מקסים ומאוד מוסיפות לשולחן!

הכנה מראש באירוח – אני אוהבת את האנטיפסטי שלי בטמפרטורת החדר! אם תחשבי על זה, יש מסעדות (כמו נגיד מסעדת "קופי בר" – וותיקה, אך תמיד רלוונטית) שם האנטיפסטי מונח באוויר הפתוח כחלק מהתפאורה של המסעדה. ככה שאין שום בעיה להכין מראש ולתת לאנטיפסטי לנוח כמה שעות בטמפרטורת החדר | אני בד"כ מכינה מראש בבוקר האירוח, נותנת לו קצת לנוח בתבנית (כחצי שעה) ואז כבר מסדרת מראש על צלחת ההגשה, מכסה בניילון נצמד (נו כן, את יודעת שאני מכורה!) ומשאירה על השיש עד להגשה.

ובכל זאת, כמה דגשים חשובים (לגבי ההכנה מראש): 1. כשאת מארחת, אל תגישי את האנטיפסטי מהמקרר! (ברור שמה שנשאר את שמה במקרר וממשיכה לאכול בכיף במהלך השבוע. אבל לא לאורחים. להם תכיני באותו יום!) | 2. אם את בוחרת בצורת ההגשה הראשונה (עם הנייר אפיה) – אז תוכלי לסדר את הירקות רק בסמוך להגשה, אחרת הנייר נרטב ומתלכלך ואנחנו לא רוצות את זה | 3. אם את מוסיפה רוטב, אז תמיד רק בסמוך להגשה | 4. אם את מכינה גם פטריות, הן מוציאות המון (!) נוזלים, אז עדיף שתוסיפי אותן רק בסמוך להגשה ללא הנוזלים (כי אחרת הנוזלים שמרוקנים מלכלכים את הצלחת…) | 5. וכמו תמיד, מה שלא יהיה, תקפידי לעטוף אצבע בטישו ולנקות את שולי הצלחת לפני ההגשה! (הדברים הקטנים שכל כך חשובים… את זוכרת )


ולסיום – מתי נכון להגיש אנטיפסטי? אז זהו, שזו מנה שמתאימה כמעט תמיד! באירוח של צהריים או ערב (כמנה ראשונה או כתוספת לצד המנה העיקרית), כתוספת על שולחן העל האש ואפילו באירוח של בראנץ' (או בבוקר משפחתי מפנק) ממש כיף לאכול אנטיפסטי!

אגב, את נתחוני העוף בציפוי קראנצ'י (שאני מכינה המון!) אני כמעט תמיד מגישה לצד תוספת של אנטיפסטי, הינה תזכורת –

אנטיפסטי מתכון קל אירוח בסטיייל

וזהו בעצם להיום.


את הפוסט הזה קראת דרך הפייסבוק או שקיבלת ישר למייל? אם את עדיין לא רשומה לבלוג – זה כנראה הזמן! תכניסי את כתובת המייל שלך למלבן פה למטה וככה תקבלי ממני עדכונים לפני כולם ישר למייל!

אז Stick Around,

עד הפעם הבאה…

טליה



והינה כמה תזכורת רלוונטיות במיוחד בשבילך  

טיפים לאירוח בסטייל של "על-האש", כי אמרנו שהאנטיפסטי יכול להיות אחלה תוספת באירוח שכזה –


פטריות פורטובלו על מחבת פסים, שטעימות גם כחלק מהאנטיפסטי, וגם ככה בפני עצמן –


פרוסות חציל קלוי שיכולות גם הן להשתלב נהדר בתוך צלחת האנטיפסטי –

חציל קלוי אשת סטייל

ואת בטח זוכרת שעם פרוסות החציל הקלוי אני מכינה גם את מגדלוני הקפרזה האלה –

12 תגובות לפוסט “אנטיפסטי – מנה צבעונית משגעת (ואין פה מה לדעת!)”

  1. מושלם! גם כרישה מוסיפה ארומה וטעם נפלא.
    *מדוע הדגשת שיש להוציא מהתנור את הרשת והתבניות? אני תמיד משאירה. זו בעיה?

    1. תודה! אני תמיד מוציאה אם הן לא בשימוש…. תבנית ריקה שנשארת בתוך התנור מתחת לתבנית המרכזית לדעתי בעצם מורידה את החום שהתבנית המרכזית מקבלת. אני מדגישה את זה פשוט כדי למנוע מצב שנזכרים להוציא את הרשת והתבנית שלא בשימוש בדיוק כשרוצים להכניס את התבנית עם המנה ואז הן כבר חמות! אז אי אפשר להוציא כשביד אחת יש לנו את התבנית המלאה… בקיצור, אני פשוט מנסה לחסוך "תקריות" ולהזכיר את כל הדברים הקטנים כדי שהכל "ילך חלק" 🙂

  2. נראה מושלם! אנחנו אובים אנטיפסטי בבית, הולכת לנסות את זה בהזדמנות ראשונה.

  3. אוהבת אוהבת את את כל מה שאת מפרסמת תמשיכי להעשיר ולכתוב יש המון המון יחודיות באתר שלך

  4. מנסיוני אין בעייה לאפות בתנור את הפורטובלו יחד עם כל השאר. לבדוק, ואם צריך, להוציא אחרי רבע שעה או יותר

    1. נכון אין בעיה והן יוצאות סבבה… רק שהן מוציאות נוזלים בתבנית שזה פחות כיף… ובכללי, יוצאות ממש טעימות במחבת. תנסי 🙂 ותודה על התגובה!

סגור לתגובות.

דברו איתי, בשביל זה אני פה